Search

Waarom ik geen SEO-teksten schrijf (het Je-koopt-ook-geen-halfje-wit-bij-de-slager-principe)

Ja hoor, ik krijg hem.

De vraag waarvan ik wist dat hij zou komen.

‘Schrijf je ook SEO-teksten?’

Ik werk nu precies vijf weken voor mezelf als tekstschrijver en in Coffee Company kom ik een oude bekende tegen. Zij bouwt een website voor een opdrachtgever, ik vertel dat ik tegenwoordig copywriter ben.

En toevallig zoekt ze een tekstschrijver.

Haar opdrachtgever runt een sportschool in Numansdorp. Ze is personal trainer en geeft lessen in kleine groepen. Yoga en bootcamp, dat werk.

Er ligt al een SEO-plan klaar…

Er moet een pagina komen over ‘samen sporten’, want daar wordt veel op gezocht in Google. Op twee A4-tjes staan zoekwoorden die terug moeten komen in de tekst: ‘samen sporten met je baby’ en ‘bootcampkleding’ bijvoorbeeld.

Of ik een tekst kan schrijven met die termen erin verwerkt.

‘Die zoekwoorden zijn niet relevant voor een sportschool in Numansdorp’, wil ik zeggen. Maar ik houd mijn mond.

Iedereen wil toch hoog in Google?

Het klinkt aantrekkelijk: veel bezoekers op je website en op de eerste pagina van Google staan. Maar als je bezoekers vervolgens niet geeft waar ze naar zoeken, dan heb je er weinig aan.

Stel: Jeroen uit Zutphen zoekt een nieuwe bootcampbroek. De website van de sportschoolhoudster in Numansdorp staat op de eerste pagina van Google op het zoekwoord ‘bootcampkleding’. Jeroen denkt: wat heb ik aan een sportschool? En de personal trainster denkt: waarom is zijn al mijn bezoekers na 4 seconde weer vertrokken?

Het is net alsof de slager broden in de etalage legt, en als klanten binnenstappen voor een halfje wit, vertelt dat hij kippenvleugels en schnitzel verkoopt.

Voor wie schrijf je dan?

Voor je lezer. Bedenk wie je potentiele lezers zijn en waarover zij willen lezen.

Een goede tekstschrijver doet dit trouwens automatisch.

Hoe meer je doorslaat in SEO, hoe meer storende herhalingen er in de tekst komen. En daar wordt je tekst niet fraaier van. Je lezer moet zich er doorheen worstelen.

Bekijk deze tekst van Badkamerwinkel.nl maar.


Elke copywriter krijgt hier kromme tenen van. Badkamerwinkel gebruikt zeven zinnen, voor iets wat je ook in vier woorden kan zeggen. En acht keer hetzelfde woord in een tekstje van nog geen zes regels. Dat weten we nu wel, denk je als lezer.

Maar ja, daar gaat het natuurlijk niet om. Het gaat erom dat de webwinkel gevonden wordt op het woord wastafelkraan.

Wat je dan wel moet doen?

Rekening houden met Google is wel nuttig, maar doe het met mate. Bepaal een aantal relevante zoekwoorden en laat die terugkomen. Maar schrijf voor je lezer.

In het geval van de sportschool zijn termen als ‘bootcamp Numansdorp’ en ‘yoga Numansdorp’ relevant, maar het is echt niet nodig dat heel Nederland op de site terecht komt. Iemand uit Alkmaar stapt niet in de auto voor een yogales 128 kilometer verderop.

Een potentiele klant wil lezen welke lessen er zijn, waar de sportschool gevestigd is, wat het kost en op welke dagen ze open zijn. En vooruit, het persoonlijke verhaal van de eigenaresse waardoor je denkt: déze sportschool in Numansdorp moet ik hebben.

En weet je wat het leuke is? Als je precies schrijft wat je lezer zich afvraagt, in zijn woorden. Dan gebruik je automatisch de zoekwoorden van je lezer in Google.

En SEO is niet alleen zoekwoorden in een tekst proppen. Denk ook verder. Richt je bedrijfspagina op Google Maps goed in met foto’s en vraag tevreden klanten om een review achter te laten. Daar kan geen SEO-tekst tegenop.

En ik?

Ik heb mijn antwoord gevormd: ‘Nee, ik schrijf niet voor SEO, ik schrijf voor de lezer.


En dat kan Google ook waarderen.'

Wil je een duidelijke tekst voor je website, waarbij de lezer aan je lippen hangt? Stuur me een bericht via renee@sterkwaardig.nl!



0 comments